Followers

Nuffnang

Saturday, 25 August 2012

Bagaimanakah Syurga Dan Ahlinya - Tanbihul Ghafilin



Abul Laits As-Samarqandi dalam kitab beliau Tanbihul Ghafilin atau Peringatan Bagi Yang Lupa. Menceritakan perihal syurga.
Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah R.A. berkata, “Ya Rasullullah, dari apakah dibuat syurga itu?” 

Jawab  Nabi Muhammad S.A.W, “Dari air.” 

Kami bertanya, “Beritakan tentang bangunan syurga.”  

                    Jawab Nabi Muhammad S.A.W, “Satu bata dari emas dan satu bata dari perak, dan lantainya kasturi yang semerbak harum, tanahnya dari za'faran, kerikilnya mutiara dan yakut, siapa yang masuk dalamnya senang tidak susah, kekal tidak mati, tidak lapuk pakaiannya, tidak berubah mukanya.” 
                        Kemudian Nabi Muhammad S.A.W. bersabda, “Tiga macam doa yang tidak akan tertolak: Imam (pemimpin, hakim) yang adil, dan orang puasa ketika berbuka dan orang yang teraniaya, maka doanya terangkat di atas awan, dilihat oleh Tuhan lalu berfirman: “Demi kemuliaan dan kesabaranKu, Aku akan bela padamu walau hanya menanti masanya.” 
                       Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abu Hurairah R.A. berkata: Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya di dalam syurga ada pohon besar sehingga seorang yang berkenderaan dapat berjalan di bawah naungannya selama seratus tahun tidak putus naungannya, bacalah: Wa dhillin mamdud (Yang bermaksud) Dan naungan yang memanjang terus. Dan didalam syurga kesenangannya yang tidak pernah dilihat mata atau didengar oleh telinga, bahkan tidak pernah terlintas dalam hati (perasaan) manusia. Bacalah kamu: Fala ta'lamu nafsun maa ukh fia lahum min qurrati a'yunin jazza'an bima kanu ya'malun (Yang bermaksud) Maka tidak seorang pun yang mengetahui apa yang tersembunyi bagi mereka dari kesenangan yang memuaskan hari sebagai pembalasan apa yang telah mereka lakukan. Dan tempat pecut di dalam syurga lebih baik dari dunia seisinya. Bacalah ayat: Faman zuhziha aninnari wa udkhillal jannata faqad faza (Yang bermaksud) Maka siapa dijauhkan dari api dan dimasukkan dalam syurga bererti telah untung.” 
                        Ibn Abbas R.A. berkata, “Sesungguhnya di dalam syurga ada bidadari yang dijadikan dari empat macam iaitu misik, ambar, kafur dan za'faran, sedang tanahnya dicampur dengan air hidup (hayawan), dan setelah dijadikan maka semua bidadari asyik kepadanya, andaikan ia berludah dalam laut tentu menjadi tawar airnya, tercantum di lehernya (barangkali seperti kalung atau lokek): Siapa yang ingin mendapat isteri seperti aku, maka hendaklah taat kepada Tuhanku.” 
                        Mujahid berkata, “Bumi syurga dari perak, dan tanahnya dari misik, dan urat-urat pohonnya dari perak, sedang dahannya dari mutiara dan zabarjad, sedang daun dan buahnya di bawah itu, maka siapa yang makan sambil berdiri tidak sukar, dengan duduk juga tidak sukar, dan sambil berbaring juga tidak sukar, kemudian membaca ayat: Wa dzulillat quthufuha tadzlila. (Yang bermaksud) Dan dimudahkan buah-buahnya sehingga semudah-mudahnya. Sehingga dapat dicapai oleh orang yang berdiri maupun yang duduk dan berbaring.” 
                        Abu hurairah R.A. berkata, “Demi Allah yang menurunkan kitab pada Nabi Muhammad S.A.W. Sesungguhnya ahli syurga tiap saat bertambah elok cantiknya, sebagaimana dahulu di dunia bertambah tua.”
                        Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Shuhaib R.A. berkata, “Nabi Muhammad S.A.W. bersabda yang bermaksud, “Apabila ahli syurga telah masuk ke syurga dan ahli neraka telah masuk ke neraka, maka ada seruan: Hai ahli syurga, Allah akan menepati janji-Nya kepada kamu. Mereka berkata: “Apakah itu, tidakkah telah memberatkan timbangan amal kami dan memutihkan wajah kami dan memasukkan kami ke dalam syurga dan menghindarkan kami dari neraka. Maka Allah membukakan bagi mereka hijab sehingga mereka dapat melihatNya, demi Allah yang jiwaku ada ditanganNya belum pernah mereka diberi sesuatu yang lebih senang daripada melihat zat Allah.”
                        Anas Bin Malik R.A. berkata, “Jibril datang kepada Nabi Muhammad S.A.W. membawa cermin putih yang di tengahnya ada titik hitam, maka Nabi Muhammad S.A.W.  bertanya kepada Jibril, “Apakah cermin yang putih ini?”  

Jawabnya, “Ini hari Jumaat dan titik hitam ini saat mustajab yang ada di hari Jumaat, telah dikurniakan untuk mu dan untuk ummat mu, sehingga ummat-ummat yang sebelumnya berada di belakangmu, iaitu Yahudi dan Nashara (kristian) dan saat dihari Jumaat, jika seorang mukmin bertepatan berdoa untuk kebaikan pada saat itu pasti ia akan diterima oleh Allah, atau berlindung kepada Allah dari suatu bahaya, pasti akan dihindarkannya, dan hari Jumaat di kalangan kami (Malaikat) dinamakan Yaumal Mazid (hari tambahan).” 
                        Nabi Muhammad S.A.W. bertanya lagi, “Apakah Yaumal Mazid itu?”  

Jawab Jibril, “Tuhan telah membuat lembah di syurga Jannatul  Firdaus, di sana ada anak bukit dari misik kasturi dan pada tiap-tiap hari Jumaat di sana disediakan mimbar-minbar dari nur (cahaya) yang diduduki oleh para Nabi, dan ada mimbar-mimbar dari emas bertaburan permata yaqut dan zabarjad di duduki para siddiqin, suhada dan solihin, sedang orang-orang ahli ghurof (yang di bilik syurga) berada di belakang mereka di atas bukit kecil itu berkumpul menghadap kepada Tuhan untuk memuja-muji kepada Allah, lalu Allah berfirman, “Mintalah kepadaKu.” Maka semua minta (Kami mohon keredhaanMu) Jawab Allah, “Aku telah redha kepadamu, keridhaan sehingga kamu Aku tempatkan di rumahKu dan Aku muliakan kamu.” Kemudian Allah menampakkan kepada mereka sehingga mereka dapat melihat zatNya, maka tidak ada hari yang mereka suka sebagaimana hari Jumaat kerana mereka merasa bertambahnya kemuliaan dan  kehormatan mereka.
                        Dalam lain riwayat: Allah menyuruh kepada Malaikat, “Berikan makan kepada para waliKu”, maka dihidangkan pelbagai makanan maka terasa pada tiap suap rasa yang lain dari semuanya, bahkan lebih lazat sehingga bila selesai makan, diperintahkan oleh Allah, “Berikan minum kepada hamba-hambaKu.” Maka diberi minum yang dapat dirasakan kelazatannya pada tiap teguk dan ketika telah selesai maka Tuhan berfirman, “Akulah Tuhanmu telah menepati apa yang Aku janjikan kepadamu dan kini kamu boleh minta, nescaya Aku berikan permintaanmu.” Jawab mereka, “Kami minta ridhaMu. kami minta ridhaMu.” dua tiga kali. Dijawab oleh Allah, “Aku ridha kepadamu bahkan masih ada tambahan lagi daripadaKu, pada hari ini Aku muliakan kamu dengan penghormatan yang terbesar dari semua yang telah kamu terima.” Maka dibukakan hijab sehingga mereka dapat melihat dzat Allah yang Maha Mulia sekehendak Allah, maka segera mereka bersujud kepada Allah sekehendak Allah sehingga Allah menyuruh mereka, “Angkatlah kepalamu sebab kini bukan masa beribadat.” Maka di situ mereka lupa pada nikmat-nikmat yang sebelumnya dan terasa benar bahawa tidak ada nikmat lebih besar daripada melihat dzat Allah yang Maha Mulia. Kemudian mereka kembali maka semerbak bau harum dari bawah Arsy dari bukit kasturi yang putih dan ditaburkan di atas kepala mereka, di atas ubun-ubun kuda mereka, maka  apabila mereka kembali kepada isteri-isterinya terlihat bertambah indah lebih dari semula ketika mereka meninggalkan mereka sehingga isteri-isteri mereka berkata, “Kamu kini lebih elok dari yang biasa.
                        Abul-Laits berkata, “Terbuka hijab, bererti hijab yang menutupi mereka untuk melihat-Nya. Dan erti melihat kepadaNya iaitu melihat kebesaran yang belum pernah terlihat sebelumnya tetapi kebanyakkan ahli ilmu mengertikan: Melihat dzat Allah tanpa perumpamaan.
                        Ikrimah berkata, “Ketangkasan ahli syurga bagaikan orang berumur 33 tahun lelaki dan perempuan sama-sama, sedang tingginya enam puluh hasta, setinggi nabi Adam A.S. muda-mudi yang masih bersih halus tidak berjanggut, bola matanya, memakai tujuh puluh macam perhiasan, yang berubah warnanya tiap-tiap jam, tujuh puluh macam warna, maka dapat melihat mukanya di muka isterinya, demikian pula di dadanya, di betisnya, demikian pula isterinya dapat melihat wajahnya di wajah suaminya, di dada dan di betisnya, mereka tidak berludah dan tidak berhingus, lebih-lebih yang lebih kotor, maka lebih jauh.
                        Dalam lain riwayat, “Andaikan seorang wanita syurga menunjukkan tapak tangannya dari langit nescaya akan menerangi antara langit dan bumi.”
                        Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya Zaid Bin Arqam R.A. berkata, “Seorang ahlil kitab datang kepada Nabi Muhammad S.A.W. dan bertanya, “Ya Abal-Qasim, apakah kau nyatakan bahawa orang syurga itu makan dan minum?” 

Jawab Nabi Muhammad S.A.W, “Ya, demi Allah yang jiwa Muhammad ada di tanganNya, seorang ahli syurga diberi kekuatan seratus orang dalam makan, minum dan jimak (bersetubuh).” 

Dia berkata, “Sedang orang yang makan, minum ia lazimnya berhajat, sedang syurga itu bersih tidak ada kekotoran?” 

Jawab Nabi Muhammad S.A.W, “Hajat seseorang itu berupa peluh yang berbau harum bagaikan kasturi.” 
                        Abul-Laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Mu'tah Bin Sumai mengenai firman Allah S.W.T, “Thuba lahum wa husnu ma ab.” 
                        Thuba ialah pohon pokok di syurga yang dahannya dapat menaungi tiap rumah di syurga, di dalamnya pelbagai macam buah dan dihinggapi burung-burung besar sehingga bila seorang ingin memakan burung dapat memanggilnya dan segera jatuh di atas meja makannya, dan dapat makan sayap yang sebelah berupa dinding (kukus, sup terlebih kurang serupa) dan yang lain berupa panggangan, kemudian bila telah selesai ia terbang kembali.
                        Dari Al'amasy dari Abu Salih dari Abu Hurairah R.A. berkata: Nabi Muhammad S.A.W yang bermaksud, “Rombongan pertama akan masuk syurga dari ummatku bagaikan bulan purnama, kemudian yang berikutnya bagaikan bintang yang amat terang di langit, kemudian sesudah itu menurut tingkatnya masing-masing, mereka tidak kencing dan buang air, tidak berludah dan tidak hingus, sisir rambut mereka dari emas dan ukup-ukup mereka dari kayu gahru yang harum dan peluh mereka kasturi dan bentuk mereka seperti seorang yang tingginya bagaikan Adam A.S. enam puluh hasta.”
                        Ibn Abbas R.A. berkata, “Nabi Muhammad S.A.W bersabda, “Sesungguhnya ahli syurga itu muda semua, polos, halus, tidak ada rambut kecuali di kepala, alis dan idep (di kelopak mata), sedang janggut, kumis, ketiak dan kemaluan polos tidak ada rambut, tinggi mereka setinggi Nabi Adam A.S. enam puluh hasta, usianya bagaikan Nabi Isa A.S 33 tahun, putih rupanya, hijau pakaiannya, dihidangkan kepada mereka hidangan, maka datang burung dan berkata, “Hai waliyullah, saya telah minum dari sumber salsabil dan makan dari kebun syurga dan buah-buahan, rasanya sebelah badanku masakan dan yang sebelahnya gorengan, maka dimakan oleh orang itu sekuatnya.”
                        Dan tiap orang wali mendapat tujuh puluh perhiasan, tiap perhiasan berbeza warna dengan yang lain, sedang jari-jarinya ada sepuluh cincin, terukir pada yang pertama: Salam alaikum bima shobartum, dan yang kedua: Ud khuluha bisalamin aminin, yang ketiga: Tilkal janatullati urits tumu ha bima kuntum ta'malun, yang keempat: Rufi'at ankumul ahzana wal humum, yang kelima: Albasakum alhuli wal hulal, yang keenam Zawwa jakum ul hurul iin, yang ketujuh: Walakum fihamatasy tahihil anfusu wa taladzzul a'yun wa antum fiha khalidun, yang kelapan: Rafaq tumunnabiyina wassiddiqin, yang kesembilan: Shirtum syababa laa tahromun dan yang kesepuluh: Sakantum fi jiwari man laa yu'dzil jiran.
Ertinya:
1. Salam alaikum bima shobartum (Selamat sejahtera kamu kerana kesabaran kamu).
2. Ud khuluha bisalamin aminin (Masuklah kesyurga dengan selamat dan aman).

3. Tilkal janatullati urits tumu ha bima kuntum ta'malun (Itulah syurga yang diwariskan kepadamu kerana amal perbuatanmu).

4. Rufi'at ankumul ahzana wal humum (Telah dihindarkan dari kamu semua risau dan dukacita). 
5. Albasakum alhuli wal hulal (Kami berimu pakaian dan perhiasan).
6. Zawwa jakum ul hurul iin (Kami kahwinkan kamu dengan bidadari).
7. Walakum fihamatasy tahihil anfusu wa taladzzul a'yun wa antum fiha khalidun (Untuk mu dalam syurga segala keinginan dan menyenangkan pandangan matamu).
8. Rafaq tumunnabiyina wassiddiqin (Kamu telah berkumpul dengan para Nabi dan Siddiqin).
9. hirtum syababa laa tahromun (Kamu menjadi muda dan tidak tua selamanya).
10. Sakantum fi jiwari man laa yu'dzil jiran (Kamu tinggal dengan tetangga yang tidak mengganggu tetangganya).
                        Abul-Laits berkata, “Siapa yang ingin mendapat kehormatan itu hendaklah menepati lima perkara ini iaitu:
   1. Menahan dari maksiat kerana firman Allah S.W.T.: “Wa nahannafsa anil hawa fainnal jannat hiyal ma'wa yang bermaksud, “Dan menahan nasfu dari maksiat maka syurga tempatnya.”
   2. Rela dengan pemberian yang sederhana sebab tersebut dalam hadis: “Harga syurga itu ialah tidak rakus pada dunia.”
   3. Rajin pada tiap taat dan semua amal kebaikan sebab kemungkinan amal itu yang menyebabkan pengampunan dan masuk syurga seperti firman Allah S.W.T.: “Itu syurga yang diwariskan kepadamu kerana amal perbuatanmu.”
   4. Cinta pada orang-orang yang soleh dan bergaul dengan mereka sebab mereka diharapkan syafa'atnya sebagaimana dalam hadis: “Perbanyaklah kawan kerana tiap kawan itu ada syafa'atnya pada hari kiamat.”
   5. Memperbanyakkan doa dan minta masuk syurga dan husnul khotimah.
                        Sebagaimana ahli hikmah berkata, “Condong kepada dunia setelah mengetahui pahala bererti satu kebodohan dan tidak bersungguh-sungguh beramal setelah mengetahui besarnya pahala bererti lemah malas dan di syurga ada masa istirehat tidak dapat dirasakan kecuali oleh orang yang tidak pernah istirehat di dunia dan ada kepuasan yang tidak dapat dirasakan kecuali oleh orang yang meninggalkan berlebihan di dunia, dan cukup dengan kesederhanaan yang ada di dunia.”
                        Ada seorang zahid makan sayur dan garam, lalu ditegur oleh orang, “Kamu cukup dengan itu tanpa roti?”

Jawabnya, “Saya jadikan makanan ini untuk syurga sedang kau jadikan untuk w.c, kau makan segala yang lazat dan akhirnya ke w.c, sedang saya makan sekadar untuk menguatkan taat, semoga saya sampai kesyurga.”
                        Ibrahim Bin Adham ketika masuk ke tempat permandian dilarang oleh penjaganya, “Jangan masuk kecuali jika membayar wangnya.” Maka dia menangis dan berdoa, “Ya Allah, seorang untuk masuk ke rumah syaitan tidak diizinkan tanpa wang, maka bagaimana saya akan masuk ke tempat para Nabi dan Siddiqin tanpa upah?”
                        Tersebut dalam wahyu yang diturunkan pada sebahagian para Nabi itu, “Hai Anak Adam, kau membeli neraka dengan harga mahal dan tidak mau membeli syurga dengan harga murah.” Ertinya: Adakalanya pengeluaran untuk maksiat itu banyak dan ringan, tetapi untuk sedekah kebaikan sedikit dan berat.
                        Abu Hazim berkata, “Andaikata syurga itu tidak dapat dicapai kecuali dengan meninggalkan kesukaannya di dunia, nescaya itu ringan dan sedikit untuk mendapat syurga, dan andaikan neraka itu tidak dapat dihindari kecuali dengan menanggung semua kesukaran-kesukaran dunia, niscaya itu ringan dan sedikit disamping keselamatan di neraka. Padahal kamu dapat masuk dan selamat dari neraka dengan sabar menderita satu peratus dari kesukaran.” 
                        Yahya Bin Mu'adz Arrazi berkata, “Meninggalkan dunia berat tetapi meninggalkan syurga lebih berat, sedang maharnya syurga ialah meninggalkan dunia.” 
                        Anas Bin Malik R.A berkata, “Nabi Muhammad S.AW. bersabda, “Siapa yang minta kepada Allah syurga sampai tiga kali, maka syurga berdoa, “Ya Allah, masukkan ia ke syurga” dan siapa berlindung kepada Allah dari neraka tiga kali maka neraka berdoa: “Ya Allah, hindarkan ia dari neraka.”
                        Semoga Allah S.W.T. menghindarkan kami dari neraka dan memasukkan kami kedalam syurga. Dan andaikan di dalam syurga itu tidak ada apa-apa kecuali bertemu dengan kawan-kawan nescaya itu sudah enak dan baik, maka bagaimana padahal di syurga itu segala kehormatan dan kepuasan itu semua ada.
                        Anas Bin Malik R.A. berkata, “Nabi Muhammad S.A.W. bersabda, “Di dalam syurga ada pasar tetapi tidak ada jual beli, hanya orang-orang berkumpul membicarakan keadaan ketika di dunia, dan cara beribadat, bagaimana keadaan antara si fakir dengan si kaya, dan bagaimana keadaan sesudah mati dan lama binasa dalam kubur sehingga sampai ke syurga.”
                        Abul-laits meriwayatkan dengan sanadnya dari Abdullah Bin Mas'ud R.A. berkata, “Manusia semua akan berdiri di dekat neraka, kemudian mereka menyeberang di atas sirat (jambatan) di atas neraka, masing-masing menurut amal perbuatannya, ada yang menyeberang bagaikan kilat, ada yang bagaikan angin kencang, ada yang bagaikan kuda yang cepat larinya, dan seperti lari orang, dan ada yang bagaikan terbang burung, dan ada yang seperti unta yang cepat dan yang akhir berjalan di atas kedua ibu jari kakinya, kemudian tersungkur dalam neraka dan sirat itu licin, halus, tipis, tajam semacam pedang, berduri sedang di kanan kirinya Malaikat yang membawa bantolan (seperti cemeti yang bercangkuk-cangkuk) untuk  membantol (menyeret) orang-orang, maka ada yang selamat, ada yang luka-luka tetapi masih selamat dan ada yang langsung tersungkur ke dalam api neraka, sedang para Malaikat itu sama-sama berdoa, “Robbi sallim saliim” (Ya Tuhan, selamatkan, selamatkan) dan ada orang yang berjalan sebagai orang yang terakhir masuk ke syurga, maka ia selamat dari sirat, terbuka baginya pintu syurga dan merasa tidak ada tempat baginya di syurga, sehingga dia berdoa, “Ya Tuhan, tempat saya disini.” Jawab Tuhan, “Kemungkinan jika Aku beri kamu tempat ini lalu minta yang lainnya.” Jawabnya, “Tidak, demi kemuliaanMu.” Maka ditempatkan di situ, kemudian diperlihatkan kepadanya tempat yang lebih baik, sehingga dia merasakan kerendahan tempat yang diberikan kepadanya, lalu ia berkata, “Ya Tuhan, tempatkanlah aku disitu.” Dijawab oleh Tuhan, “Kemungkinan jika Aku beri kamu tempat ini lalu minta yang lainnya.” Jawabnya, “Tidak, demi kemuliaanMu.” Kemudian diperlihatkan kepadanya syurga yang lebih baik, sehingga ia merasa bahawa tempatnya masih rendah, tetapi ia diam tidak berani minta beberapa lama sehingga ditanya, “Apakah kau tidak minta?” Jawabnya: “Saya sudah minta sehingga merasa malu.” Maka firman Allah S.W.T, “Untukmu sebesar dunia sepuluh kali, maka inilah yang terendah tempat disyurga.”
                        Abdullah Bin Mas'ud berkata, “Nabi Muhammad S.A.W. jika menceritakan ini maka tertawa sehingga terlihat gigi gerahamnya.”
                        Dalam hadis: “Di antara wanita-wanita di dunia ini ada yang kecantikannya melebihi dari bidadari kerana amal perbuatannya ketika di dunia.”
Firman Allah S.W.T.: “Inna ansya'nahunna insya'a, fija'alnahunna abkara uruban atraba li ash habil yamin.” Yang bermaksud: “Kami cipta mereka baru dan Kami jadikan mereka tetap gadis yang sangat kasih dan cinta, juga tetap sebaya umurnya, untuk orang-orang ahlil yamin.”

No comments:

Post a Comment